Nejčastější chyby při zamykání jízdního kola

Chystáte se do práce autem? Používáte veřejnou dopravu, nebo se spoléháte na své kolo? Svět se stále více snaží o ochranu životního prostředí a zejména v centrech velkých měst je dnes cyklistika kvuli nedostatku prostoru téměř „nutností“. Jedno z největších prokletí, které může potkat městské cyklisty je to, že jim někdo kolo ukradne.

Ukrást kolo je relativně snadné už z toho důvodu, že na rozdíl od automobilů a motocyklů, jízdní kola nemají poznávací značku ani registrovaného majitele. Proto je velmi důležité jej zabezpečit a co nejvíc zloděje odradit. Bohužel však, je stále mnoho cyklistů, kteří zamykají svá kola velmi neohrabaně a život zlodějům velmi usnadňují, dokonce i těm méně vybaveným.

Na následujících obrázcích si ukážeme časté chyby při zamykání kol.

 

1. ŘETĚZ LZE JEDNODUŠE SUNDAT

Pokud lze řetěz sundat jedním pohybem, je to prakticky stejné, jako bychom kolo nezamykali vůbec. Nejčastější je omotání kolem sedlové trubky, kdy stačí řetěz či lanko přetáhnout vrchem přes sedlo, nebo stačí povolit a vytáhnout sedlovou trubku. Vidět lze i pouhé obtočení kolem řidítek, jako v tomto případě:

800_catena-che-si-sfila-200x300

 

Řetěz (nebo lanko) musí vždy procházet skrz uzavřený trojúhelník rámu, ideálně také skrz přední i zadní kolo a být ukotvený k pevnému předmětu jako je stojan, sloup, lampa, zábradlí apod.

 

2. POUŽITÍ ŘETĚZU NEBO LANKA, KTERÉ LZE PŘESTŘIHNOUT "NŮŽKAMI NA NEHTY"

Další velmi častou chybou je používání řetězů a lanek s velmi malým průřezem. Takové jde přestřihnout během několika vteřin pomocí kapesních pákových nůžek, které zloděj může držet v jedné ruce, aniž by byl nápadný pro kolemjdoucí.

800_catena_piccola-300x200

Řetěz s velmi malým průřezem lze přestřihnout malými nůžkami.

 

800_catena_piccola2-300x200

Tento řetěz je jen o málo silnější.

 

800_catena_piccola3-300x200

Ocelová lanka lze přestřihnout snadněji než řetězy, zvlášť jsou-li takto slabá.

 

Ocelová lanka by měla mít průměr alespoň 8mm a řetězy by neměly mít články slabší než 5mm (to ještě závisí na použitém materiálu a v případě řetězu i na tvaru průřezu článku). Ty je možné přestřihnout pouze středně velkými, nebo velkými pákovými nůžkami, které jsou již poměrně nápadné.

 

 3. KOLO NENÍ ZAMKNUTÉ K PEVNÉMU BODU

Pokud zamknete jen kolo samotné, byť kvalitním řetězem, jako je vidět na následujícím obrázku, kolo lze bez problémů odnést pryč.

800_non-ancorata-a-punto-fisso-300x200

 

Jediné, co zloděj potřebuje, je zachovat si chladnou tvář. Kolo vezme a v klidu odnese, jako by bylo jeho vlastní a on pouze zapomněl klíče doma. Proto musí být kolo zamknuto vždy k pevnému bodu.

 

4. ZAMKNUTÍ KOLA K PEVNÉMU BODU POUZE  ZA ZADNÍ ČI PŘEDNÍ KOLO

Zde je kolo zamknuté pouze za přední kolo a zloději stačí k odcizení kola povolit 2 matice:

300x200

 

Je-li kolo vybavené tzv. rychloupínáky, má zloděj krádež ještě víc usnadněnou a na místě zůstane jen přední kolo jako na následujícím obrázku:

800_ruota-300x225

 

Je fakt, že zloděj bude mít jízdní kolo bez předního kola, ale není pro něho zase tak složité opatřit si nějaké ze špatně zamknutého kola, jako např. na dalším obrázku níže.

 

5. ZAMKNUTÍ POUZE ZA RÁM

Nekradou se pouze celá kola, ale i jednotlivé části a doplňky. Zamkne-li majitel své kolo jen za rám, riskuje, že přijde o obě kola. Stačí povolit jen matice, nebo - častěji u moderních kol, rychloupínáky.

800_ruote-non-legate-300x200

 

Ukradení rámu je pro zloděje o hodně težší, než odmontování samotných kol. Zejména sundat přední kolo je velmi snadné. Proto je nejlepší zamykat co nejvíc částí, jak obě kola, tak i samozřejmě rám. Na následujícím obrázku můžeme vidět dobře zamknuté kolo pomocí dvou řetězů:

800_buono-300x200

Prvním řetězem uzamkneme rám s předním kolem k pevnému bodu a druhým řetězem zamkneme zadní kolo k rámu. Takto velmi dobře zabezpečíme celé kolo a případný zloděj se nejspíš porozhlídne jinde.

 

6. ZÁMEK, ŘETĚZ ČI LANKO JSOU BLÍZKO U ZEMĚ

Všechno, co lze přestřihnout pákovými nůžkami, jako jsou lanka, řetězy, visací zámky, se nesmí dotýkat země, ani být těsně nad zemí.

800_catena-a-terra-300x200

Pokud jsou, lze je přestřihnout mnohem snadněji!

Je totiž mnohem snazší položit nůžky jedním ramenem na zem a o druhé rameno se opřít celou svojí váhou. Naproti tomu, je-li nutné přestřihnout něco výše nad zemí, musíme nůžky stlačit oběma rukama k sobě a tímto způsobem vyvineme podstatně menší sílu.

DOBRÉ PŘÍKLADY

Na závěr se pojďme podívat na příklady správného uzamknutí kola. Žádné zabezpečení není 100%, ale jisté je, že pokud je jedno kolo zamknuté špatně a druhé velmi dobře, zloděj si vždy vybere jednodušší práci.

800_buono2-300x200

Řetěz fixuje přední kolo a rám k pevnému bodu, dlouhé
ocelové lanko zamyká zadní kolo.

 

800_buono4-300x200

Rám je ukotvený k pevnému bodu pomocí červeného U-zámku a obě kola
jsou fixována k rámu pomocí dlouhého ocelového lanka.

Tip: pokud už majitel zamyká kolo pouze jedním zámkem, doporučujeme použít řetěz s kvalitním visacím zámkem pro fixování předního kola (je snazší pro odcizení) spolu s rámem k pevnému bodu. Je to jednoduchý a poměrně efektivní způsob.

Zdroj: www.virosecurityclub.com